Weekend i London

London er en af mine absolut favorit byer. At den ene af mine faster er bosat der er bestemt medvirkende til det.

I fredags satte Sofia og jeg os i flyveren med retning mod London, tøsetur på den børnevenlige facon.

Vi havde hjemmefra booket hotel via hotel.com, og fundet et med pæn omtale lige 2 gader bag min faster. Det er bestemt i den dyre ende af skalaen, men sådan er det at ville bo i denne ende af byen, vi gav 2500 for 3 nætter incl. morgenmad. Det var vigtigt for os at bo tæt ved med faster, samtidig med at vi havde kort afstand til Tuben og nogenlunde tæt ved “indre by”. Hotellet som jo i grunden er 4-5 kæmpehuse der er bygge sammen hedder Pembridge Palace Hotel. Vi havde hvad vi skulle bruge, værelset var lille men pænt og rent. Morgenmaden var OK, ikke meget at vælge mellem, men det var fint og der var rigeligt. Morgebufften indeholdt: røræg, kogte æg, en slags ost, syltetøj, hjemmelavet Nutella, peanutbutter, lidt grønt/frugt, yoghurt, cornflakes mm, kaffe, te, ristet brød og mælk. Mætte blev vi i alt fald hver morgen.

Hotellet ligger mellem Notthing Hill gate og Queensway og tæt ved Kensington gardens hvor man også finder Diana Memorial Playground som virkelig er et besøg værd hvis man har børn med. Legepladsen er opbygget efter Peter Pan eventyret og er indhegnet samt overåget således at kun voksne med børn har adgang, der er en lille cafe hvor man kan købe kaffe, juice og mad mm. I denne omgang besøgte vi ikke legepladsen, men gik forbi på vej gennem parken. Dog besøgte vi den da vi var i London sidst.

Som sagt ankom vi fredag aften. Vi valgte at flyve til Heatrow frem for Gatwick eller en anden af de billigere lufthavne. Dels var tidspunkterne for afrejse afgørende og med SAS kan man vælge flere “normale” tider end fx hos de billige selskaber. Desuden skal man med et tog fra Gatwick (gatwick Express) og det er nemt og nogenlunde hurtig, men det koster ca 200,- pr. næse tur/retur, dvs 400,- skulle lægges oven i flyprisen. Fra Heatrow nuppede vi blot tuben ind mod byen og skiftede. Det kan uden tvivl gøres billigere med fly end det vi valgte, men så er tiderne også noget anderledes, vi fløj 18.25 fra KBH og hjem skulle vi flyve kl 18. det er rimelige tider i forhold til at have børn med er min erfaring. Det der med at flyve kl 7 om morgenen er i mine øjne ikke det bedste når man har storbys ferie som mål med børn.

Fredag smuttede vi til køjs da vi var ankommet, for ved jo af erfaring at mine børn sjældent sover lææænge, og kl var da også kun 6.25 da vi var oppe igen.

Lørdagen var afsat til SHOPPING, og når der er tale om børn inkludere dette et besøg i både Disney og Hamleys. Sofia var i himmelen, intet mindre. Disney er som vi kender det fra DK, legetøj til pænt høje priser. Men Hamleys…. det er jo en fest, på hver etage, der i øvrigt er inddelt efter kategori (og der er 5 af slagsen plus kælder) står søde personaler og tester div ting… yes yes mer-slag it is! Men Sofia fik fine negle, og lokket et sæt neglelak ud af mig. Dog var det Schleich hylderne der trak mest, nærmere bestemt HESTENE. og til vores held var der 3 for 2, så intet mindre end 6 nye heste er flyttet ind på matriklen. Og fin Gurlig Gris bamse blev købt til Laura, det er lige den tegnefilm der hitter herhjemme pt.

Efter Hamleys gik ned på Pret a Manger og købte sandwich togo. Det er en kæde der lægger rigtig mange steder rundt omkring i London, deres koncept er at det skal være frisk, naturligt og bæredygtig, samtidig skulle lønningerne være i orden hos personalet, alt sammen win win. Vi spiste på vejen tilbage af Oxfordstreet (det skal lige nævnes at Sofia gik fra hotellet hele vejen op til Oxford Cirkus, en tur på omkring 3-3,5 km vil jeg tro), hvor vi kort besøgte Primark, hvis ikke i kender den kan det nævnes at det er tøj til uhør lave priser, virkelig diskount, dvs også rigtig mange mennesker og op af dagen temmelig rodet butik. Vi fik fundet 2 T-shirts inden jeg fik nok og skulle ud (T-shirts til pigerne selvfølgelig).

Vi tog en bus det sidste stykke tilbage til Notthing hill gate, hvor Portobello Road ventede. Men først kaffe hos Ebba og John. Vi gik en tur på markedet, altid sjovt og med mange mennesker. Vi shoppede ikke noget på selve markedet men besøgte “pund-shop” hvor alt koster 1 pund, vi fandt en adapter til stik, til billige penge og satte næsen hjem mod hotellet, her slappede vi af inden den stod på aftensmad på den lokale Pub med Ebba og John. Sofia var noget træt og vi gik tilbage til hotellet allerede kl 21.

Søndagen bød på regn, så vores plan om Tower blev ændret til Natural History Museum, virkelig et besøg værd, især Dino’erne er et godt trækplaster, så kom tidlig (de åbner kl 10, og det koster gratis). Efterfølgende skulle der findes sko til Sofia, idet dem hun havde med generede og var for små. Vi endte i Nike town, ved Oxford Cirkus og nøj altså der er meget lækkert, vi endte med et par nye sko hver 🙂

Frokosten indtog vi igen på Pret a Manger, mums. Og efter lidt afslapning på hotellet mødtes vi hos Ebba og John, vi skulle nemlig ned i deres lokale “have” (ok park) og se bål og fyrværkeri i anledning af “Guy Fawkes Day”, en dag hvor man fejre at Guy Fawkes ikke sprang parlamentet i luften (han blev fanget). Sjov og anderledes at opleve en lokal tradition. Efterfølgende stod den på pizza.

Mandag sov vi lidt længe, som i kl 7-længe. Fik spist morgenmad og pakket og tjekket ud. Herefter tog vi tuben ned til Westminister, og så Bigben og London Eye, gik langs med Themse og fik ses Horse Guards, gik op til Trafalgar Square og videre til Piccadilly Cirkus, hvor vi også besøgte M&M’s butikken

Vi nåede et sidste besøg hos Hamleys, forbi Victoria’s Secret, og hold nu op en butik, de har jo det vildtest modeshow med undertøj, men der er altså også helt normalt pænt undertøj til ok fornuftige priser. Og virkelig sødt personale der er meget hjælpsomme. Sofia var yderst tålmodig. og Vi sluttede med et besøg efter 2 Disney dyr i disneystore. Vi nåede lige hjem inden vi skulle mod lufthavnen. Igen tog vi Tuen, fik tjekket ind og kom hurtig gennem sikkerheds kontrollen. Vi fik kigget lidt i den nye terminal 2 hvor alle sas fly går fra og fik handlet lidt mad til flyveren og kl 18.00 lukkede dørene og vi satte kurs mod DK.

Vi har haft en skøn tur, regn godt nok, men har set en masse, shoppet til ungerne mest…må altså  blive bedre til det med at gå i butikker 😉 drukket kaffe, nydt vejret og byen og drukket mere kaffe 🙂

Næste år kommer vi alle 4 i decemnber, for pt. er de ved at sætte julelys op, og det gad jeg godt se en anden gang.

Jeg har forsøgt at linke til butikker og steder der er et besøg værd. desuden kan jeg varmt anbefale app’en “Ulmon’s London Guide”, den er offline og har info om rigtig mange steder, man kan søge i app’en både på location, specifikke butikker eller kategorier. super nemt. Havde også hentet en app med “tuben” inden vi tog af sted Samt “The London Official City Guide”,

Computeren driller så billederne må ind via mobilen = i slutningen af indlægget. Beklager 🙂