Hilsen fra Berlin

En lille hilse her fra Berlin, hvor vi nyder vores ferie fulde drag. Vi bor på et skønt lille hotel kun få minutters gang fra Kurfurstendam, som er en rimelig stor shopping gade med masser af liv og sjov folk. Vi ankom vel lørdag eftermiddag og gik på opdagelse i området. Søndag stod den så på zootur til Berlin Zoo, måske efterhånden bedre kendt som Knut’s hjem. Zoo’en er utrolig smuk og trods det at den ligger midt i en storby, meget stor med masser af plads at færdes på. De fleste dyr har ok med plads, ikke helt som kbh zoo’s nye savanne eller elefant anlæg, men langt bedre end de forhold vi havde for år tilbage. Desuden er det verdens mest artsrige zoologiske have, så vi fik både set en masse aber, mange gnuer, en panda og sefølig Knut… han er ikke så lille mere, men stadig meget sød. Han går alene, måske fordi han ikke er vandt til de andre bjørne. Desværre var der en trist nyhed dernede, hans dyrepasser som har taget sig af ham siden han kom til verden er død, kunne ikke helt gennemskue hvordan, men der var masser af blomster, billeder og små bamser.

Men alt i alt var det en utrolig hyggelig tur.

Bagefter tog vi bussen mod Brandenburger tor. Fik kigget lidt på det gamle bygningsværk og alle de sjove gøglere og andre folk der optræder på pladsen, heldigvis lå der også en Starbucks så vi kunne få en kop kaffe. Bagefter gik vi mod ”Check Point Charlie” her fra kunne vi så følge hele historien omkring Berlinmuren via store plakater der sad hele vejen rundt ved det gamle check point. Her opdagede vi også at der faktisk den dag i dag, gennem hele Berlin er aftegninger af muren, i form af en stribe dobbelt brosten, som ligger i vejen hele den rute hvor muren for snart 20 år siden stod. Vi kom også ud og så en sidste del af Muren. Tænk engang at have levet i en tid hvor ens by fra dag til dag pludeslig var delt i 2, og dem der var dine venner ikke længere kunne komme forbi, fordi de boede på den anden side af en stor mur.

Planen var her efter at hoppe på en bus hjem ad, men da vi endnu ikke er så gode til det med busnettet endte vi faktisk med gå hele vejen hjem, for nu var vi alligevel på vej, og såååå langt var der jo heller ikke. Men det er da nok blevet til en god gåtur på omkring 15 km sammenlagt den dag.

P1010829Dagen i dag var ikke planlagt, men vi startede med lækker morgenmads buffet på hotellet, herefter gik vi en tur i Karstad (stort margasin lignende butik), herefter handlede vi ind til lid frokost og fik spist, fælles lur på hotellet var tiltrængt efter årsdagens lange tur. Og efter 1½ time var vi alle 3 friske på lidt mere by-oplevelse. Så vi smuttede mod øst hvor der efter signende skulle være et godt kvarter for børn, både hvad angik legepladser og shopping. Vi fandt en skøn legeplads med masser af børn og der blev leget en smule. Vi gik en tur op af den gade der skulle være shopping-gade, fandt en super hyggelig butik med både gamle ting men også nyt både tøj og legetøj. Sofia ville gerne leget med de hele så vi gik hurtigt igen, da hende damen i butikken så lidt stram ud i betrækket. Vi smuttede tilbage mod Alexander platz hvor vi fik aftensmad og kørte så med toget hjem ad.

I morgen står den på flere dyre oplevelser i en nærliggende dyrepark (ala scandinavisk dyre park)

Her får i lidt ”kodak moments” fra vores ferie: